reklama

Prečo nezvíťaziť?

Blížia sa voľby predsedu Najvyššieho súdu SR, ktorý sa zatiaľ, podľa platnej právnej úpravy, stáva zo zákona i predsedom Súdnej rady SR. Takýto predseda má v súdnictve veľkú moc a vplyv. Preto verejne prezentované úvahy o rozdelení týchto funkcií - rozdelenie ovplyvňovania moci v justícii. V súvislosti so situáciou v slovenskej justícii sa často ozýva verejnosť s myšlienkou, keď si nevedia urobiť poriadok sami, treba ich všetkých odtiaľ vyprášiť a nastoliť tam poriadok zvonka. V nadväznosti na to už bolo počuť myšlienky o priamej voľbe sudcov občanmi atď.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (43)

Keď sa úprimne a vecne zamyslíme nad tým, z akého dôvodu je Harabin ešte stále tam, kde je, napriek jeho verejne známym i neznámym prešľapom, napriek odsúdeniu naprieč politickým spektrom (ak by sme mohli brať ostatné premiérove slová, na jeho adresu, vážne), napriek jeho zjavnej neschopnosti viesť Najvyšší súd SR, a to či už po stránke manažérskej, personálnej, či odbornej, natíska sa otázka, prečo v justícii nevládne to, čo by ju malo ovládať - právo a spravodlivosť? Z akého dôvodu sú sudcovia zastrašení a ustráchaní, keď majú tieto hodnoty uprednostniť pred neprávom a nespravodlivosťou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď som nad tým všetkým tak uvažoval a zvažoval, po mojich niekoľkoročných skúsenostiach a poznatkoch, keď som videl tie ohnuté chrbty kolegov tam, kde to chcelo, česť, odvahu a rozhodnosť obrániť "len" zákon a čeliť tak púhej brutálnej moci, dospel som k záveru, že oni by aj bránili, aj sudcovská samospráva by mala vážnosť a prirodzenú autoritu, ak by ju nenahrádzala, tak ako všade inde v našej malej krajinke, tá politická záštita.

Čiže inak, justícia podľa mňa naberie prirodzenú vážnosť a autoritu až vtedy, keď sa politická moc a politikárčenie dostane preč z justície, keď nebudeme svedkami bozkov a bratania sa predsedu Najvyššieho súdu SR a Súdnej rady SR s predstavitemi politiky a politickej moci (bez ohľadu na to o akú moc z koho radov pôjde). Lebo tá vždy a všade v histórii mala a bude mať tendenciu ovládať nezávislé súdnictvo. A to zase - dookola - nemôže byť nezávislé a mať oči prekryté páskou, ak bude ovplyvňované, ba až vedené politikou a jej mocou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Akonáhle by Harabin nemal za sebou spomínanú moc a ocitol by sa sám medzi sudcami, voľby predsedu Najvyššieho súdu SR by boli iné.

Kým budú slobodné, uplynie zrejme ešte veľa času a dovtedy nie je dôvod očakávať, že ohnutí sudcovia sami narovnajú svoje pokrivené chrbty. Kým právo a spravodlivosť nebude nad politikou ale pod ňou, nestane sa tak. Avšak tiež to nie je dôvod na naprávanie chyby, robením inej. Lebo očista justície tak radikálnym spôsobom, že všetkých vyhodíme a dáme tam nových, sa opäť neudeje bez politiky a jej moci i rozhodovania.

Peter Paluda

Peter Paluda

Bloger 
  • Počet článkov:  44
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Som sudca a napriek tomu, že som sa 28 rokov špecializoval na trestné právo som dnes sudcom správneho kolégia. Zaujíma ma príroda, turistika, hubárčenie, dobrá partia ľudí, čítanie a písanie o čomkoľvek, čo ma ako človeka zaujme.Vždy som však bol odporcom nespravodlivosti a bezdôvodného ubližovania.Aj preto môžete teraz čítať moje blogy... Zoznam autorových rubrík:  O násSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu